MĚSÍČNÍ VZDĚLÁVACÍ TÉMATA MŠ 1
MĚSÍČNÍ VZDĚLÁVACÍ TÉMATA MŠ
Konkrétní činnosti školního vzdělávacího programu jsou podrobně rozpracovány v měsíčních vzdělávacích programech:
| 
			 | 
		
                          
Tematické celky jsou plánovány v týdenním režimu. Časový plán je však pouze orientační.
Předpokládáme, že se budou témata flexibilně přizpůsobovat aktuální situaci a potřebám dětí. Úpravy budou reflektovat výsledky evaluační činnosti.
ZÁŘÍ
Téma: „AHOJ KAMARÁDI“
Podtémata na jednotlivé týdny:
1. Mateřská škola Vás vítá
2. Kdo jsou mí kamarádi
3. Tady jsem doma
4. Bezpečně do školky i ze školky
__________________________________________________________________________
I. třída
„ MATEŘSKÁ ŠKOLA VÁS VÍTÁ“
- „Výlet po třídě“ (seznámení se s prostředím školky, komunikačních dovedností, pojmenovávání jednotlivých místností, věcí…)
 - hra: „ S radostí jde všechno lépe“ - naučit se správně používat pomůcky, porovnávání podle hmatu (hmatová krabice)
 - hra: „Hádej, co se změnilo“ - určování podstatných znaků, vlastností předmětů z prostředí, určování počtu
 - hra „Ach ta jména“ - poznávání kamarádů podle jména s využitím míče (činnost v kruhu)
 - maňáskové představení „Proč nemůže opička do mateřské školy
 - báseň „Děti z jedné školky"
 - seznámení se s pravidly školky
 - nácvik chůze v rytmu (využití říkadel)
 - nácvik pohybové hry s jednoduchými pravidly
 - modelování: „Míček přátelství“
 - malba: „Kamarád míček"
 - „Sluníčko“ - společná práce dětí
 
II. třída
„ MATEŘSKÁ ŠKOLA NÁS VÍTÁ“
- rozvoj komunikačních dovedností (sdělování zážitků z prázdnin, prohlížení fotografií)
 - hra „ Na vzkazy"
 - hra „ Hádej, co se změnilo“
 - hra „Tichá voda“
 - určování podstatných znaků, vlastností předmětů z prostředí MŠ, poznávání podle hmatu (kouzelná krabice)
 - třídění hraček podle daných kritérií ( podle barvy, tvaru,
 - velikosti, materiálu), určování počtu, porovnávání více – méně, o kolik...
 - orientace v prostoru i na ploše „Cesta opičky do MŠ“ – řešení labyrintu
 - báseň : „Šel medvídek do školky“ – opakování
 - píseň : „Září“
 - činnost v kruhu - poznávání kamarádů podle jména, vnějších znaků, podávání
 - hra „ Ach ta jména“ - podávání míče přátelství
 - nácvik chůze s překračováním různě vysokých překážek
 - nácvik chůze v rytmu ( využití říkadel )
 - emotivní tanec
 - maňáskové představení „Proč nemůže opička do mateřské školy“
 - pokus o dramatické vyjádření „ Proč nemůže opička do mateřské školy“
 - kresba: „Hračka, která se mi nejvíc líbí“, MD - vybarvování obrysů hraček
 - malba: „Veselý míček
 - modelování: „Míček přátelství"
 
I. třída
„KDO JSOU MÍ KAMARÁDI?“
- hra „Medvídek“ – naučit děti dělit se s ostatními
 - výroba malých medvídků, společného velkého medvěda
 - hra „Ach ta jména“ – zaměřená na zapamatování si jmen svých kamarádů, využití jmenovek dětí
 - běh za kamarádem se změnami směru, zdolávání mírně vyvýšeného terénu
 - „Co našel medvídek?“ – určování názvů hraček
 - „Míček pro kamaráda“ – mačkání různých formátů papírů
 - „Hvězdná poselství“ – upevňování návyků správného chování
 - „Můj kamarád“ – pokus o zachycení portrétu
 - Rytmizace známých jednoduchých říkadel
 - „Ježek“ – pohybová hra se zpěvem
 - báseň „Kamarádi“
 - píseň „Kamarád“ + pohybové vyjádření
 
II. třída
„KDO JSOU MÍ KAMARÁDI?“
- hra „Na listonoše“ – poznávání svého jména i jmen svých kamarádů
 - hmatová hra „Kdo jsi?“ – poznávání kamarádů podle hmatu
 - kutálení míčem – dozvíme se něco o ostatních
 - poslech příběhu „Kouzelná obálka“
 - „Každý z nás je jiný, a to je prima“ – porovnávání odlišností mezi dětmi
 - běh za vedoucím dítětem se změnami směru (střídání vedoucího dítěte)
 - rozhovor na téma „Kde bydlím?“
 - skládání domečku z papíru
 - sluchová hra „Poznáš mě“
 - „Můj kamarád“ – kresba pastelkou (pokus o zachycení portrétu)
 - určování nálady podle mimiky – práce s obrázky obličejů, napodobování
 - „Pečeme koláčky pro kamarády“ – práce s plastelínou
 - nácvik básně a písně k danému tématu
 - „Nepořádný Honzík“ – třídění, zařazování, prostorová orientace
 - „Veselé obrázky“ – dokreslení očí, nosu a úst do předkreslených obličejů
 
I. třída
„TADY JSEM DOMA“
- „Šťastné ruce“ – podnítit děti k žádoucímu chování ve školce, k čemu všemu nám slouží ruce
 - grafomotorické cvičení – „Usměvavé sluníčko“
 - skládání jednoduchého domečku z barevného papíru
 - „Můj domov“ – vzbudit v dětech vědomí k rodině, domovu (pracovní činnost s papírovými krabicemi)
 - běh se zrychlením „Pospícháme domů“
 - rozhovor na téma „Kdo se mnou bydlí“
 - pozorování okolní krajiny, obce
 - „Můj pokojíček“ – popis, vybavení, hračky…
 - poslech pohádky „O třech prasátkách“ – rozlišení materiálů, procvičení slov opačného významu (tvrdý - měkký, horký – studený, nahoře – dole…
 - určování polohy předmětů k vlastní osobě (před, za, mezi…
 - „Vesnice, ve které bydlím“ – prostorové vyjádření ze stavebnic, kostek, papírových cihel…
 - rozlišování zvuků, se kterými se setkáváme (zvuk klíčů, stříhání s nůžkami, přitloukání hřebíku…)
 - návštěva místního muzea
 - pohybová hra „Na barevné domečky“
 - relaxační cvičení s hudbou
 - seznámení s básní „Dům“ + pohybové vyjádření
 - taneček „Postavíme dům“
 
II. třída
„TADY JSEM DOMA“
- promítání diapozitivů o Cholině, prohlížení fotografií z Choliny, Dubčan, Odrlic a hanáckého kalendáře
 - rozhovor na téma „Kdo se mnou bydlí?“
 - pozorování jednotlivých významných budov a domů v Cholině
 - návštěva místního muzea
 - orientační hra „Na detektivy“
 - „Můj pokojíček“ – rozšiřování slovní zásoby – vybavení, hračky
 - pozorování okolní krajiny při vycházce
 - rozkládání slov na slabiky – využití názvů předmětů, objektů, prostředí mateřské školy, domova…
 - určování polohy předmětů vzhledem ke vlastní osobě (před, za mezi, nahoře, dole…)
 - kolorovaná kresba „Naše školka“
 - „Vesnice, ve které bydlím“ – prostorové vyjádření ze stavebnic, krabic, kostek
 - práce s příběhem „Největší poklad“
 - „Můj domov“ skládání domečku z papíru
 - dramatizace pohádky „Boudo, budko“
 - básně, písně a říkadla k danému tématu
 - pohybová hra „Na barevné domečky“ zaměřená na orientaci v prostoru a na procvičení barev
 - „Naše školka“ – tvořivá skupinová práce
 - „Kočičí úkoly“ – rozhovor, jak to u nás doma vypadá, co kdo dělá, jak a s čím pomáháme rodičům
 - zpěv písní s využitím orffových nástrojů – vyťukávání daného rytmu
 
I. třída
„BEZPEČNĚ ZE ŠKOLKY I DO ŠKOLKY“
- „Doprava“ – práce s didaktickým materiálem, prohlížení obrázků, knih s dopravou
 - poslech příběhu „Smutný dědeček Holoušek“
 - práce s magnetofonovou nahrávkou – poznávání dopravních prostředků podle zvuku
 - pohybová hra „Na barevná auta“ + využití oblečků s dopravními prostředky
 - „Semafor“ – tvořivá hra s barevnými papíry
 - grafomotorické cvičení – kola k autům
 - seznámení s básní „Semafor“, „Auto“
 - pohybové hry zaměřené na procvičení barev „Barevná parkoviště“ – procvičení základních barev
 - „Umíme se správně chovat?“ – práce s obrázky
 - taneček „Kolo“
 - pohybové hra s hudbou a kruhy „Řídíme auto“
 - „Cesta do školky“ – zdolávání jednoduchých překážek
 - procvičování chůze, běhu za vedoucím dítětem se změnami směru
 - vycházka na nádraží, na hasičskou zbrojnici
 - slalom – jízda na odrážedlech, koloběžkách
 - stavíme dopravu ve městě – využití stavebnic, aut a vlaků..
 
II. třída
„BEZPEČNĚ ZE ŠKOLKY I DO ŠKOLKY“
- hra „Na dopravu“ – druhy dopravních prostředků, dopravních značek, jejich využití
 - vyhledávání a třídění dopravních prostředků, poznávání na obrázcích, rozlišování podle místa výskytu
 - „Doprava“ – hra s výukovou magnetickou sadou, výchova k bezpečnému chování
 - „Malý záchranáři“ – uvědomění si zodpovědnosti za vlastní chování
 - poslech příběhu „Smutný dědeček Holoušek“ + rozhovor
 - seznámení s některými dopravními značkami – využití pexesa
 - práce s magnetofonovou nahrávkou – poznávání zvuků dopravních prostředků
 - řazení obrázků podle dějové posloupnosti
 - řešení labyrintů – hledání kratší, delší cesty
 - nácvik básně a písně s dopravní tématikou
 - „Učíme se chovat“ – práce s obrázkovým materiálem
 - výroba semaforu – správná technika stříhání, lepení
 - malba dopravního prostředku dle výběru
 - hra „Doprava“ – zaměřená na daný signál, orientaci v prostoru a barvy + využití oblečků různých dopravních prostředků
 - konstruování z různých stavebnic
 - vycházka k nádraží, na hasičskou zbrojnici
 
ŘÍJEN
Téma: „PODZIMNÍ KRÁLOVSTVÍ“
Podtémata na jednotlivé týdny:
1. Podzim na poli
2. Na zahradě
3. V lese
4. Ptáci
I. třída
„PODZIM NA POLI“
- „Bramborování“ – seznámení se sklizní, zpracováním brambor, uskladnění, užitek pro zvířata i pro člověka
 - vaření – společná příprava bramborových placek (bramboráčků)
 - „Plníme pytle“ - určování více – méně, daný počet při manipulaci s bramborami
 - navlékání kostiček brambor
 - výtvarná práce s bramborovými tiskátky
 - vytváření brambor mačkáním papíru
 - rozhovor na téma „Sklizeň na poli“ – kukuřice, brambor, cukrová řepa, hrách, řepka olejná…
 - seznámení s písní „Myška tanečnice“+ pohybové vyjádření
 - nácvik hodu horním obloukem
 - tvořivá hra s podzimními plody
 - pouštění draka
 - „Bílé zlato“- rozhovor na téma cukrová řepa, srovnávání s krmnou řepou, zpracování
 - poznávání různých druhů cukru – vizuálně, hmatem, ochutnáváním, porovnávání chutí slané – sladké
 - kukuřice - užitek, způsob sklizně, ochutnávka
 - pozorování rozmanitého podzimního počasí
 - připomenutí pohádky „O veliké řepě“
 
II. třída
„PODZIM NA POLI“
- „Bramborování“ – seznámení se sklizní, zpracováním brambor, uskladnění, užitek pro zvířata i pro člověka
 - vaření – společná příprava bramborových placek (bramboráčků), bramborové polévky, hranolek….
 - „Plníme pytle“ - určování více – méně, daný počet při manipulaci s bramborami
 - navlékání kostiček brambor
 - výtvarná práce s bramborovými tiskátky
 - vytváření brambor mačkáním papíru
 - rozhovor na téma „Sklizeň na poli“ – kukuřice, brambor, cukrová řepa, hrách, řepka olejná…
 - seznámení s básní a písní k danému tématu
 - nácvik hodu horním obloukem
 - tvořivá hra s podzimními plody
 - pouštění draka
 - „Bílé zlato“- rozhovor na téma cukrová řepa, srovnávání s krmnou řepou, zpracování
 - poznávání různých druhů cukru – vizuálně, hmatem, ochutnáváním, porovnávání chutí slané – sladké
 - kukuřice - užitek, způsob sklizně, ochutnávka
 - pozorování rozmanitého podzimního počasí
 - vycházka kolem zahrad, polí
 - „Pomocníci na poli“ – stroje, člověk, zvířata….
 - dramatizace pohádky „O veliké řepě“
 - „Bramborový král“ – štafetový běh
 
I. třída
„PODZIM NA ZAHRADĚ“
- „Čas jablíčkové vůně“ – určování názvů podzimního ovoce
 - hra „Správná hospodyňka“ – orientace na ploše, práce s didaktickou pomůckou „Spižírna“
 - pečení jablečného závinu
 - malba jablka – zapouštění barev do mokrého podkladu
 - taneček „Cib, cib, Cibulenka“
 - poslech magnetofonové nahrávky „Jak mrkvičky pěstovaly štíhlou linii“
 - „Trháme jablíčka“ – výstup a sestup na žebřiny
 - grafomotorické cvičení – „Usměvavé jablíčko“
 - rytmizace slov s využitím názvů ovoce a zeleniny
 - „Plesk, plesk bum“ – hra na tělo
 - „Magnetický svět smyslů“ – ochutnávání, ohmatávání různých druhů ovoce, poznávání čichem
 - rozhovor na téma „Ať se nám tvářičky červenají“ – zdravá výživa, význam ovoce, a zeleniny, hygienická pravidla, rozlišování, charakteristické znaky
 - seznámení s básní „Jablíčko se červená“ + pohybové vyjádření
 - krájíme jablíčka – seznámení s pojmy (celý, půl, čtvrt)
 - „Podzimní skřítek“ – tvořivá práce s ovocem a zeleninou
 - „Jablíčko se kutálí“ – pohybové hry s míčem
 
II. třída
„PODZIM NA ZAHRADĚ“
- „Čas jablíčkové vůně“ – určování názvů podzimního ovoce
 - hra „Správná hospodyňka“ – orientace na ploše, práce s didaktickou pomůckou „Spižírna“
 - pečení jablečného závinu
 - vaření jablečného kompotu
 - malba jablka – zapouštění barev do mokrého podkladu
 - taneček „Měla babka, čtyři jabka“
 - poslech magnetofonové nahrávky „Jak mrkvičky pěstovaly štíhlou linii“
 - „Trháme jablíčka“ – výstup a sestup na žebřiny
 - grafomotorické cvičení – „Jablka na stromě“
 - rytmizace slov s využitím názvů ovoce a zeleniny, určování hlásky na začátku slova
 - „Magnetický svět smyslů“ – ochutnávání, ohmatávání různých druhů ovoce, poznávání čichem
 - rozhovor na téma „Ať se nám tvářičky červenají“ – zdravá výživa, význam ovoce, a zeleniny, hygienická pravidla, rozlišování, charakteristické znaky
 - uskladňování, zavařování ovoce a zeleniny, sušení…
 - básně a písně k danému tématu
 - „Zavařenina“ – tvořivá hra s temperou, otisky ovoce
 - krájíme jablíčka – seznámení s pojmy (celý, půl, čtvrt)
 - „Podzimní skřítek“ – tvořivá práce s ovocem a zeleninou
 - „Jablíčko se kutálí“ – pohybové hry s míčem
 
I. třída
„PODZIM V LESE“
- „Začarovaný les“ – lesní zvířátka a jejich obydlí
 - „Hlasy lesa“ – využití nahrávky - napodobování hlasů zvířátek, praskání větviček, šustění listí….
 - pohybová hra „Na houbaře“
 - čtení příběhu „O kaštanu, který spadl z větve“
 - rozlišování jehličnatých a listnatých stromů – listy, jehličí, plody
 - „Kaštanů plná hrst“ – porovnávání počtu
 - „O perníkové chaloupce - poslech pohádky - poučení, vítězství dobra nad zlem….)
 - zpěv písně „Zajíček v své jamce“ + vyjadřování pohybu podle mluveného slova
 - rozhovor na téma „Lesní zvířátka se připravují na zimu“ (zásoby, delší a hustší srst, hledání a stavění pelíšků a nor k přezimování)
 - „Okénko přírody“ – sledování měnící se, barevné přírody
 - vycházka do lesa
 - „Listnáček“ – lepení listového kluka, holčičky
 - „Lístek“ – porovnávání tvarů, barvy, velikosti
 - báseň „Kaštan“
 - „Ježek“ – grafomotorické cvičení (dokreslování bodlinek)
 
II. třída
„PODZIM V LESE“
- „Začarovaný les“ – lesní zvířátka a jejich obydlí
 - dramatizace pohádky „O perníkové chaloupce“
 - „Hlasy lesa“ – využití nahrávky - napodobování hlasů zvířátek, praskání větviček, šustění listí….
 - pohybová hra „Na houbaře“
 - čtení příběhu „O kaštanu, který spadl z větve“
 - rozlišování jehličnatých a listnatých stromů – listy, jehličí, plody
 - „Kaštanů plná hrst“ – porovnávání počtu
 - „Čáp u lišky na hostině“ - poslech pohádek a bajek (rozvíjení představivosti a fantazie, poučení, vítězství dobra nad zlem….)
 - zpěv písně „Běží liška k Táboru“ + vyjadřování pohybu podle mluveného slova
 - rozhovor na téma „Lesní zvířátka se připravují na zimu“ (zásoby, delší a hustší srst, hledání a stavění pelíšků a nor k přezimování)
 - „Okénko přírody“ – sledování měnící se, barevné přírody
 - vycházka do lesa
 - tvoříme – otisky, kreslení a lepení listů
 - „Lístek“ – porovnávání tvarů, barvy, velikosti
 - Báseň „Kaštan“
 - „Ježek“ – grafomotorické cvičení (dokreslování bodlinek)
 - pohybová hra „Na ježibabu“
 
I. třída
„PTÁCI“
- „Komu patří peří?“ – práce s obrázky, vyhledávání v encyklopediích, časopisech
 - poslech příběhu „Malá vlaštovka“
 - „Černé šaty, bílá bříška“ – grafomotorika
 - pohybová hra „Malý a velcí ptáci“
 - výtvarné znázornění ptáčků – využití peříček, přírodnin
 - „Ptačí hostina“ – ptačí potrava, určování podle čichu a chuti (lískové a vlašské ořechy, mandle, rozinky, semena- slunečnicová, dýňová, sezamová……
 - „Ptačí stopy“ – kreslení stop špejlí namáčené v tuši do pilinového nebo krupicového podkladu
 - nácvik běhu s doprovodnými pohyby paží
 - pozorování ptáků ve volné přírodě
 - „Podzimní vlaštovky“ – tvořivá práce s krepovým papírem
 - nácvik básně a písně k danému tématu
 - rozhovor na téma „Kdo u nás zůstává přes zimu“ – starost lidí o ptáčky v tomto období
 - pohybová hra „Na kukačku“
 - „Ptačí sněm“ – druhy ptáků (lesní, dravci, stěhovaví…)
 - hra „Co peří umí?“ – létat, hladit, psát…
 - dechové a relaxační cvičení s peřím
 
II. třída
„PTÁCI“
- „Ptáci táhnou na jih“ – povídání v kruhu, rozhovor nad obrázky
 - „Kdo je to?“ – vyhledávání v encyklopediích
 - rozdělení jednotlivých druhů ptáků podle peří – dravci, vodní ptáci, pěvci, stěhovaví
 - hra „Hledám ptačího kamaráda“ – vytváření seskupení ptáků, kteří k sobě patří
 - seznámení s některými přezimujícími ptáky, poznávání podle charakteristických znaků
 - rozhovor na téma „Péče o ptáky“ - pomoc v zimním období, potrava, stavba budky…
 - seznámení s exotickým ptactvem
 - procvičování orientace v prostoru třídy i v přírodním terénu
 - „Kolik?“ – určování počtu, přiřazování, tvoření skupin podle daného počtu nebo barvy
 - poslech pohádky E. Petišky „Poslední vlaštovka“
 - „Na shledanou ptáčci“ – pracovní list s využitím básničky
 - nácvik básně, písně nebo tanečku k danému tématu
 - „Ptáček“ – výtvarné zpracování s využitím různých materiálů
 - využití veršů, ptačí hádanky a jazykolamy
 - „Datlování“ – využití rytmu, Orffových nástrojů
 - „Krmítko“ – hledání dílů, sestavování, lepení
 - kontaktní hra „Píšeme dopis“ – psaní peříčkem kamarádovi na záda
 - „Peří ve větru“ – dechové cvičení, relaxační činnost
 - „Kde je nám nejlíp?“ -rozhovor o tom, kde je nám nejlépe, náš domov, odlétání, vracení se tažných ptáků domů
 
LISTOPAD
Téma: ,,CO PŘINÁŠÍŠ PODZIME?"
Podtémata na jednotlivé týdny:
1. Kaluž je kouzelné zrcadlo
2. Koho schovám pod deštník?
3. Moje tělo a zdraví
4. Hluboko na podzim
I. třída
„KALUŽ JE KOUZELNÉ ZRCADLO“
- „Podzim je skutečný čaroděj“ -pozorování změn podzimního počasí, barevnost, pozorování stromů, poznávání rozdílů mezi jehličnatými a listnatými stromy + práce s obrázky
 - rozhovor na téma „Přátelství“
 - „Kouzelné zrcadlo“ – každý z nás je jiný, rozpoznávání pocitů, práce s kartičkami obličejů (smutný, veselý, bojácný – mimické vyjádření)
 - grafomotorická cvičení „Kaluže“
 - cvičení ve dvojicích, vzájemná relaxace, využití nahrávky se zvuky deště
 - „Zrcadlo“ – tvořivá hra s využitím různých materiálů
 - „Jak vzniká kaluž“ – vyslechnutí příběhu doplněného pohybovou hrou
 - nácvik básní, písní a říkadel k danému tématu
 - „Pozor kalužina“ – motivované cvičení s obručemi
 - „Co všechno můžeme vidět v kaluži?“ (Kimova hra – rozvíjení zrakového vnímání, posilování pozornosti a postřehu, paměťových schopností
 - výroba podzimních lampiček
 - skládání papírového draka
 
II. třída
„KALUŽ JE KOUZELNÉ ZRCADLO“
- „Podzim je skutečný čaroděj“- pozorování změn podzimního počasí, barevnost, pozorování stromů, poznávání rozdílů mezi jehličnatými a listnatými stromy + práce s obrázkovým materiálem
 - rozhovor na téma „Přátelství“
 - „Kouzelné zrcadlo“ – každý z nás je jiný, rozpoznávání pocitů, práce s kartičkami obličejů (smutný, veselý, bojácný – mimické vyjádření)
 - pokus o vymodelování svého kamaráda
 - „Zrcadlo v pohádce“ (Sněhurka a sedm trpaslíků) – dobro, zlo, pýcha, ponaučení
 - cvičení ve dvojicích, vzájemná relaxace, využití nahrávky se zvuky deště
 - „Kaluž je kouzelné zrcadlo“ zapouštění barev do mokrého podkladu
 - „Jak vzniká kaluž“ – vyslechnutí příběhu doplněného pohybovou hrou
 - nácvik básní, písní a říkadel k danému tématu
 - „Pozor kalužina“ – motivované cvičení s obručemi
 - „Co všechno můžeme vidět v kaluži?“ (Kimova hra – rozvíjení zrakového vnímání, posilování pozornosti a postřehu, paměťových schopností
 - výroba podzimních lampiček
 - skládání papírového draka
 - grafomotorická cvičení „Kaluže“
 
I. třída
„KOHO SCHOVÁM POD DEŠTNÍK?“
- rozhovor na téma „Podzimní počasí“ + práce s knihou a obrázky
 - hra s deštníky „Pojď, já tě schovám“
 - seznámení s písní „Dešťové kapičky“ + pohybové vyjádření
 - práce s magnetofonovou nahrávkou „Zvuky přírody“– vítr, déšť
 - taneční vyjádření skladby „Akáty šumí, když padá déšť“
 - „Prší“ – motivované cvičení s deštníkem
 - hra na tělo – znázornění kapek deště, které padají na zem (vytleskávání, pleskání, dupání…)
 - „Jdeme si koupit nový deštník“ – přiřazování, vyhledávání, určování větší- menší + procvičování barev
 - kresba sebe a svého nejbližšího pod jedním deštníkem
 - rozhovor na téma „Jak vzniká déšť“ – práce s knihou
 - logopedická chvilka s knihou - Brousek pro tvůj jazýček
 - pokusy s vodou
 - grafomotorická cvičení „Kapky deště“
 - Poslech pohádky „O pejskovi a kočičce, jak si myli podlahu“ (proměnlivé počasí)
 - hudební doprovod k známým lidovým písním „Prší, prší“…
 - sběr barevných listů – srovnávání tvarů, rozmanitosti barev, velikosti….
 - tvořivé hry z přírodnin a listí
 
II. třída
„KOHO SCHOVÁM POD DEŠTNÍK?“
- rozhovor na téma „Podzimní počasí“ + práce s knihou a obrázky
 - hra s deštníky „Pojď, já tě schovám“
 - „Deštník“ – výtvarná hra
 - práce s magnetofonovou nahrávkou „Zvuky přírody“– vítr, déšť
 - taneční vyjádření skladby „Akáty šumí, když padá déšť“
 - „Prší“ – motivované cvičení s deštníkem
 - hra na tělo – znázornění kapek deště, které padají na zem (vytleskávání, pleskání, dupání…)
 - nácvik básní, písní a říkadel k danému tématu
 - „Jdeme si koupit nový deštník“ – přiřazování, určování více, méně, stejně + procvičování barev
 - kresba sebe a svého nejbližšího pod jedním deštníkem
 - rozhovor na téma „Jak vzniká déšť“ – význam vody v přírodě, podzemní vody, deštné pralesy….
 - logopedická chvilka s knihou - Brousek pro tvůj jazýček
 - pokusy s vodou
 - grafomotorická cvičení „Kapky deště“
 - „Co umí silný vítr“ – vichřice, tornádo…
 - Poslech pohádky „O pejskovi a kočičce, jak si myli podlahu“ (proměnlivé počasí)
 - hudební doprovod k známým lidovým písním „Prší, prší“…
 - sběr barevných listů – srovnávání tvarů rozmanitosti barev
 
I. třída
„MOJE TĚLO A ZDRAVÍ“
- „Co umí naše tělo?“ – poznávání lidského těla, jeho částí formou zábavných her
 - námětová hra „Na lékaře“ – rozvíjení komunikativních dovedností
 - „Kdo to zkusí jako já?“ – sestavování obrysů, skládání siluety z plast. Víček, knoflíků…
 - „Lidské tělo“ – hry s magnetickou skládankou
 - pohybová hra „Baba rýma“ – procvičování orientace v prostoru, postřehu
 - „Co by se stalo, kdyby?“ – posilování zájmu o svoji bezpečnost, nebezpečí úrazu
 - hry s geometrickými tvary - co je kulaté, špičaté, hranaté
 - „Děravý zoubek“ – hygienické návyky, péče o své zdraví, zdravá strava…
 - maňásková scénka „Pepíček se bojí paní doktorky“ – význam hygieny pro zdraví
 - pokus o výtvarné vyjádření lidské postavy z modelíny
 - „Hlava, ramena, kolena, palce“ – vyhledávání jednotlivých částí s rytmem písně
 - pokus o výtvarné zachycení postavy
 - hmatová hra „Co je to?“ – věci denní potřeby zaměřené na hygienu
 - grafomotorická cvičení – výzdoba noční košilky podle pohádky „O pyšné noční košilce
 - „Lidské orgány“ – práce s encyklopedií
 - provlékání šňůrky destičkou s otvory – zdobíme kapesník
 
II. třída
„MOJE TĚLO A ZDRAVÍ“
- „Co umí naše tělo?“ – poznávání lidského těla, jeho částí…
 - rozhovor na téma "Postižení lidé mezi námi" - pochopení, tolerance, pomoc
 - hry s vlastním tělem - vlevo, vpravo, před, za...
 - "Co není vidět" - seznámení s vnitřními orgány těla + vyhledávání v encyklopediích
 - „Kdo je to?“ – sestavování obrysů, skládání siluety z plastových víček
 - pokus o výtvarné vyjádření lidské postavy z modelíny
 - námětová hra „Na lékaře“ – rozvoj komunikativních dovedností
 - poznávání těla pomocí říkadel
 - grafomotorická cvičení – výzdoba noční košilky na základě pohádky „O pyšné noční košilce“
 - pokus o výtvarné zachycení postavy
 - „Kouzelné znamení“ – procvičování chůze za vedoucím dítětem se změnami směru ( za kterou rukou se otáčím)
 - „Magnetická postava“ – osvojování si poznatků o těle a svém zdraví
 - „Co by se stalo, kdyby?“ – posilování zájmu o svoji bezpečnost, na nebezpečí úrazu…
 - hry s geometrickými tvary- co je kulaté, špičaté, hranaté..
 - „Děravý zoubek“ – vytváření povědomí o svoje zdraví a významu každodenní hygieny
 - básně, písně a říkadla k danému tématu
 - hry s věcmi denní potřeby se zaměřením na hygienu
 - „Lidské tělo“ - práce s didaktickou pomůckou – určování jednotlivých orgánů
 - rozhovor na téma „Orgány“ – kde se nacházejí, k čemu nám slouží….
 - zdravotní cvičení s relaxační hudbou
 - štafetový běh v družstvech
 
I. třída
„HLUBOKO NA PODZIM“
- rozhovor na téma „Mikuláš, anděl a čert“
 - pohybová hra „Na čertíky“ – orientace na ploše
 - seznámení s tradicí, s postavou sv. Mikuláše,
 - četba z knihy „České Vánoce“ – J. Lada
 - poslech vyprávění J. Lady „Byl u nás Mikuláš“
 - pohybové vyjádření podle hudby „Čertí rej“
 - grafomotorická cvičení „ Čertí chlupy“
 - výtvarné činnosti – výroba čertíků a andílků
 - výroba adventního věnce
 - nácvik písní a básní k danému tématu
 - práce s písní „Čerte, čerte, čertíku“ – v různých rytmech, dynamice, s pohybem
 - „Výpravy do ticha“- vnímání ticha, naslouchání + relaxační hudba
 - poslech příběhu z CD „Zlobivý Péťa v pekle“
 - práce s daným příběhem – dobro, zlo, náprava…
 - pohybové ztvárnění daného příběhu
 - divadelní představení „Čertíček“
 - nácvik hodu horním obloukem (uhlíkem)
 - pečení a zdobení perníčků
 
II. třída
„HLUBOKO NA PODZIM“
- poslech povídky „Čertí hrátky“
 - rozhovor na téma „Mikuláš“
 - seznámení s tradicí, s postavou sv. Mikuláše,
 - četba z knihy „České Vánoce“ – J. Lada
 - poslech vyprávění J. Lady „Byl u nás Mikuláš“
 - pohybové vyjádření podle hudby „Čertí rej“
 - grafomotorická cvičení „Čertí chlupy“
 - sledování filmu „Až přijde Mikuláš“
 - výtvarné činnosti – výroba čertíků a andílků
 - výroba adventního věnce
 - nácvik písní a básní k danému tématu
 - práce s písní „Meluzína“ – v různých rytmech, dynamice, s pohybem
 - „Výpravy do ticha“- vnímání ticha, naslouchání, rozvoj fantazie
 - poslech příběhu z CD „Zlobivý Péťa v pekle“
 - práce s daným příběhem – dobro, zlo, náprava….
 - pohybové ztvárnění daného příběhu
 - divadelní představení „Čertík Bertík“
 - nácvik hodu horním obloukem (uhlíkem)
 - pohybové hry zaměřené na daný signál
 - výroba čertích řetězů
 - společná výzdoba třídy
 - „Andělská cesta“ – překážková dráha
 - pečení a zdobení perníčků
 
PROSINEC
Téma: „ČAS TAJEMNÉHO OČEKÁVÁNÍ“
Podtémata na jednotlivé týdny:
1. Štědrý Mikuláš
2. Přijel k nám bílý kůň
3. Biblický příběh
I. třída
„ŠTĚDRÝ MIKULÁŠ“
- „ Kdo k sobě patří?“– hledání kamaráda se stejně barevnou polovinou srdce
 - seznámení se s legendou „O Svaté Kateřině“
 - poslech pohádky „O třech přadlenách“
 - „Mikuláš přichází“ – překážková dráha
 - poslech českých lidových písní „To je zlaté posvícení“….
 - „Malá opuštěná hvězdička“ – poslech příběhu o samotě
 - grafomotorická cvičení „Čertí rohy“
 - „Kdo je to Mikuláš?“ – seznámení s tradicí, s postavou sv. Mikuláše
 - četba knihy „České Vánoce“ – J. Lada
 - výroba Mikuláše, anděla a čerta
 - nácvik básní a písní k danému tématu
 - legenda „O Svatém Ondřejovi“ – zvyky, pověry a kouzla
 - výroba adventního kalendáře
 - mikulášská nadílka
 - vyjádření pocitů, představ čerta, anděla a Mikuláše
 - přiřazování perníčků ke stejným formičkám
 - hledání stejných čertíků, přiřazování
 
II. třída
„ŠTĚDRÝ MIKULÁŠ“
- rozhovor na téma „Mikuláš je za dveřmi“ seznámení s tradicí, postavou sv. Mikuláše
 - četba z knihy „České Vánoce“
 - vyjádření pocitů, představ čerta, anděla a Mikuláše
 - rozhovor „Jak se pozná, že je člověk hodný, zlý“- chování některých lidí, vyjádření slovy, mimikou, pantomimou
 - legenda „O svaté Kateřině“ – zvyky, pranostiky
 - poslech pohádky „O třech přadlenách“ – charakteristika jednotlivých postav, dobro, zlo…
 - rozhovor na téma „Advent“
 - legenda „O svatém Ondřejovi“ – tradice, zvyky, kouzla
 - nácvik básní a písní k danému tématu
 - hledání správné cesty k andílkovi
 - „Výprava do ticha“ – vnímání ticha, naslouchání, rozvoj fantazie
 - výroba adventního věnce a kalendáře
 - společná výzdoba třídy a šatny
 - „Čertí rej“ nácvik pohybových improvizací
 - výroba čertíků, andílků a Mikulášů
 - „Malá opuštění hvězdička“ – řešení problému, rozhovor mládí - stáří, srovnávání, úcta ke stáří, pomoc, ohleduplnost….
 - mikulášská nadílka
 - „Čerti letí“ - slalom mezi kužely
 - dramatizace pohádky „Zlobivý Péťa v pekle“ + pohybové vyjádření
 
I. třída
„PŘIJEL K NÁM BÍLÝ KŮŇ“
- rozhovor na téma „Spící strom“ – význam zimního času pro přírodu a zvířata
 - zdobení stromečku pro zvířátka
 - rozhovor na téma „Ptáci, kteří u nás přezimují“ – péče, potrava
 - vyhledávání ptáků v knihách a encyklopediích
 - doplňování potravy do krmítek
 - „Vločky“ – hry s papírovými vločkami, určování první, poslední, před, za…
 - nácvik básní, písní a říkadel
 - „Adventní čas“ – připomenutí adventních nedělí, význam, zvyky, tradice…
 - relaxační chvilky s hudbou
 - rozhovor o proměnách přírody, pozorování při pobytu venku
 - společná vánoční výzdoba třídy
 - poslech pohádky „O dvanácti měsíčkách“ – dobro, zlo, ponaučení, charakteristika hlavních postav…
 - pečení vánočního cukroví
 - čtení pohádek se zimní tématikou – J. Lada, E. Petiška
 - „Zimní snění“ - tvořivá práce s inkoustem, tuší
 - „Teplo, teplo, teplíčko“ – dechové cvičení s vatovou kuličkou
 - grafomotorická cvičení „Vánoce se blíží“
 - pohybové hry zaměřené na přesnost, obratnost
 - „Válíme koule na sněhuláka“ - cval stranou při cvičení proudem
 
II. třída
„PŘIJEL K NÁM BÍLÝ KŮŇ“
- seznámení s lidovými tradicemi prosincových dnů – sv. Lucie
 - pohybová hra „Na mráz“ – rychlý běh, orientace v prostoru
 - „Spící strom“ – kresba, malba stromu bez listí
 - „Válíme koule na sněhuláka“ - cval stranou při cvičení proudem
 - zdobení stromečku pro zvířátka
 - vystřihování papírových vloček
 - rozhovor na téma „Ptáci, kteří u nás přezimují“ – péče, potrava
 - vyhledávání ptáků v knihách a encyklopediích
 - doplňování potravy do krmítek
 - „Vločky“ – hry s papírovými vločkami, určování první, poslední, více, méně, o kolik
 - nácvik básní, písní a říkadel k danému tématu
 - práce s obrázkovým materiálem, vyhledávání obrázků se zimní tématikou, zima očima malířů
 - „Adventní čas“ – připomenutí adventních nedělí, význam, zvyky, tradice…
 - relaxační chvilky s hudbou
 - rozhovor o proměnách přírody, pozorování při pobytu venku
 - společná vánoční výzdoba třídy
 - dramatizace pohádky „O dvanácti měsíčkách“ – dobro, zlo, ponaučení, charakteristika hlavních postav…
 - pečení vánočního cukroví
 - „Zimní snění“ - tvořivá práce s inkoustem
 - „Teplo, teplo, teplíčko“ – dechové cvičení s vatovou kuličkou
 - grafomotorická cvičení s vločkou
 - rozhovor na téma „Spící strom“- význam zimního času pro přírodu, zvířata
 
I. + II. třída
„BIBLICKÝ PŘÍBĚH“
- „Vánoční příběh“ – umět vyjádřit radost z obdarování blízkých
 - „Adventní čas“ – zapalování svíček na adventním věnci, rozdávání dárečků a plnění úkolů z adventního kalendáře
 - zdobení vánočního stromečku, třídy
 - poslech koled a jejich nácvik, rytmizace na orffové nástroje
 - nácvik básní a říkadel k danému tématu
 - seznámení s vánočními tradicemi, zvyky (krájení jablíček, pouštění ořechových skořápek)
 - poslech příběhu „O tom, že naše sobectví může zapříčinit strádání druhých“ - diskuze o sobectví, zášti ve srovnání s láskou, něhou, obdarováním
 - výroba vánočních přáníček, roznášení po vesnici
 - návštěva základní školy, školní jídelny předání přáníček, perníčků
 - „Biblický příběh“ – pochopení významu Vánoc
 - „Putování Marie a Josefa do Betléma“ – překážková dráha
 - hra „Příběh pasáčků“ – hledání oveček
 - „Hledání cesty k Ježíškovi“ – orientace v prostoru pomocí hvězd
 - společné zdobení vánočních stromečků
 - „Vánoční nadílka zvířátkům“ – vycházka k blízkým krmelcům, nadělování dobrot…
 - pohybové hry zaměřené na ohleduplnost, pomoc jeden druhému
 - výroba vánočních svícnů
 - čtení pohádek, příběhů s vánoční tématikou
 - VÁNOČNÍ NADÍLKA + hraní s novými hračkami
 
LEDEN
Téma: „PANÍ ZIMA JEDE“
Podtémata na jednotlivé týdny:
1. Tři králové
2. Pod bílou peřinou
3. Zimní hry a sporty
4. Zvířátka v zimě
5. Spící strom
I.+II. třída
,,TŘI KRÁLOVÉ“
- ,,Tři králové“ - seznámení s tradicí prostřednictvím prožitkového učení
 - ,,My tři králové“ - poslech a nácvik písně (využití orff. nástrojů)
 - výroba královské koruny
 - ,,Jakou může mít král náladu?“ – pantomimické znázornění (smutný, veselý, pyšný, moudrý, zamračený)
 - ,,Cesta k Ježíškovi“ – získávání povědomí o velikosti naší Země
 - ,,Putování“ – překážková dráha + relaxace s využitím letící komety
 - ,,Labyrint“ – hledání správné cesty
 - vykreslování omalovánky k danému tématu
 - ,,Kašpar, Melichar a Baltazar“ – rozhovor zaměřený na získávání vědomostí o tom, že lidé mluví různými jazyky, mají různou barvu pleti, významu jejich putování….
 - vyhledávání správného písmene v pracovním listu
 - rozloučení s vánočním stromečkem a vánoční výzdobo
 
I. třída
,,POD BÍLOU PEŘINOU“
- ,,Povídání se sněhulákem“ – rozhovor o typických znacích zimy, počasí, vhodném oblečení
 - ,,Nemám kabát, ani fráček, říkají mi sněhuláček“ – malování sněhuláka s využitím různých technik
 - ,,Sněhové koule“ – mačkání bílých papírů
 - chůze po ledových krách (velké kostky), procházka sněhovou vánicí (roztočené lano)
 - ,,Stavíme sněhuláka“ – pohybová hra zaměřená na daný signál, rychlou reakci
 - řazení vloček podle velikosti, počítání
 - relaxační cvičení s hudbou
 - pokusy s vodou, sněhem
 - modelování sněhuláka
 - nácvik básní a písní k danému tématu
 - ,,Zima“ – práce s encyklopedií (jak vzniká sníh…)
 - rozhovor na téma ,,Nemoci v zimě a jak se chránit“ – prevence, příznaky, léčba, správné oblékání, otužování
 - sledování ptačích krmítek, sypání potravy
 - vycházka do lesa, nadělování zvířátkům
 
II. třída
,,POD BÍLOU PEŘINOU“
- ,,Zima“ – atmosférické jevy, změny v přírodě, zvířata, ochrana před mrazem, sled zimních měsíců
 - smyslová hra ,,Výprava do ticha“ – tichá příroda, studený sníh a led, různé skupenství vody – pokusy (studené, vlhké, suché, teplé)
 - výroba zimní koláže
 - ,,Zasněžené domy“ – překládání papíru
 - nácvik básní a písní k danému tématu
 - ,,Vánice“ – motivované cvičení
 - ,,Šimon stůně“ – rozhovor o nemocech v zimě, jejich prevenci, příznacích, léčbě…
 - ,,Hrajeme si“ – společné závody v oblékání
 - ,,Co vidíme zamrzlým okénkem“ – rozšiřování slovní zásoby, určování hlásky na začátku a na konci slova
 - pohybová hra ,,Na mrazíky“
 - vystřihování vloček z bílých papírů
 - ,,Sněží“ – řazení, počítání, určování více – méně, nejmenší….
 - ,,Sněhové nápady“ – vyhledávání v encyklopediích
 - ,,Povídej mi, co se stalo“ – logopedie a grafomotorika hrou, sestavení příběhů z pomíchaných obrázků
 - ztvárnění zimní krajiny
 - dramatizace pohádky ,,O dvanácti měsíčkách“
 - ,,Sníh ti spadl na…“ – pohybové aktivity ve dvojicích
 - modelování sněhuláků
 - rozhovor na téma ,,Jak pomáháme zvířátkům a ptáčkům v zimě“
 - ,,Cesta za pohádkou“ – překážková dráha
 
I. třída
,,ZIMNÍ HRY A SPORTY“
- poslech příběhu ,,První bruslení“ – práce s textem, upozornění na nebezpečí zimních sportů, správné ochranné pomůcky…
 - seznámení s typickými zimními sporty pomocí didaktických pomůcek, obrázkového materiálu
 - ,,Krasobruslaři“ – spojení hudby s pohybem, využití mikrotenových sáčků
 - hod polystyrenovou koulí do koše – procvičení hodu horním a dolním obloukem
 - ,,Lyžování“ – chůze mezi překážkami, chůze bokem, pérování v kolenou
 - rozhovor na téma ,,Zimní hry a sporty“ – správné oblečení, ochranné pomůcky, vytváření návyků zdravého životního stylu
 - zdravotní cvičení – správné dýchání, držení těla…
 - nácvik básní, písní a říkadel k danému tématu
 - ,,Hledání ztracené lyže“ – procvičení správné orientace v přírodním terénu
 - ,,Jak se obléknout“ – hry s magnetickou skládankou
 - ,,Zimní hrátky“ – logopedické a grafomotorické cvičení
 - zimní tvoření s využitím různých materiálů a technik
 - sáňkování, bobování, koulování při pobytu venku (dle podmínek)
 - rozhovor na téma ,,Zimní příroda“ – vytváření představy o zimní přírodě, vegetativním klidu, o pomoci člověka ptákům a zvířatům přežít zimu
 
II. třída
,,ZIMNÍ HRY A SPORTY“
- ,,Zimní hry a sporty v MŠ“ – olympiáda v MŠ, význam olympijských kruhů, jaký světadíl jim podle barvy přiřadíme
 - výroba olympijské vlajky
 - poslech příběhu ,,Jirka na ledě“ – práce s textem, nástrahy, nebezpečí, ponaučení, správné oblečení a pomůcky
 - pantomimické vyjádření zimních sportů
 - sáňkování, bobování, koulování při pobytu venku (dle podmínek)
 - cvičení zrakové diferenciace – vyhledávání totožných vzorů (pracovní list)
 - i nadále vytvářet představu o zimní přírodě
 - nácvik básní, písní a říkadel se zimní tématikou
 - ,,Sportujeme v zimě“ – kresba lidské postavy, i v pohybu
 - ,,Jak to bylo dříve?“ – práce s ilustracemi J. Lady – popis obrázků, srovnávání, oblečení, vybavení na sporty v dobách minulých a současných
 - ,,Sáňkaři“ – počítání, určování, kde je více – méně, stejně
 - ,,Co má sportovec na sobě?“ – rozvíjení slovní zásoby při popisu, práce s obrázky
 - ,,Hod sněhovou koulí“ – procvičení hodu dolním a horním obloukem
 - pohybové hry zaměřené na rychlou reakci a orientaci v prostoru
 - zdravotní cvičení + relaxace s hudbou
 - rozhovor na téma ,,Zimní příroda“ – vytváření představy o zimní přírodě, vegetativním klidu, o pomoci člověka ptákům a zvířatům přežít zimu
 
I. třída
,,ZVÍŘÁTKA V ZIMĚ“
- ,,Spící medvídek“ – rozhovor o způsobu života volně žijících zvířat v zimě, poznávání na obrázcích
 - ,,Na spící medvídky“ – pohybová hra
 - sledování diafilmu ,,Zajíčkova chaloupka“ + dramatizace
 - ,,Jaké sny mají zimní spáči?“ – relaxační cvičení s medvídkem Míšou (zapojení fantazie a představivosti)
 - rozhovor na téma ,,Zvířátka v zimě“ – zimní spánek, srst, zimní brlohy, zásoby, zimní spáči…
 - motivované cvičení s veverkou Čiperkou – skoky snožmo, skákání přes překážky, slalom mezi kužely
 - nácvik básní, písní a říkadel spojených s hrou na tělo
 - procvičování správné výslovnosti s knihou ,,Brousek pro tvůj jazýček“
 - ,,Komu patří stopa“ – pracovní list
 - tvořivá hra ,,Stopy ve sněhu“ - otisky pomocí modré barvy
 - ,,Ahoj sýkorko“ – ukázka obrázků přezimujících ptáků
 - výroba papírového krmítka pro ptáčky
 - sluchové hry – využití publikace ,,Velká kniha zvuků“
 - ,,Ptačí budka“ – sledování a doplňování potravy do ptačí budky v MŠ (význam, pomoc…)
 - pantomimické vyjádření zvířátek
 - čtení z knihy ,,Veverka v lese“
 
II. třída
,,ZVÍŘÁTKA V ZIMĚ“
- určování názvů volně žijících zvířat, poznávání na obrázcích
 - práce s knihou, encyklopedií – vyhledávání, třídění, zařazování
 - ,,Sledování diafilmu ,,Zajíčkova chaloupka“
 - Hra ,,Na datla“ – určování počtu slabik, určování hlásek na začátku a na konci slova, rytmizace, melodizace
 - dramatizace pohádky ,,Zajíčkova chaloupka“
 - hledání rozdílů mezi obrázky, skládání puzzle lesních zvířat
 - vyhledávání obrázků volně žijících zvířat v dětských časopisech (vystřihování, nalepování, dokreslování)
 - sestavování krmelců a krmítek z různých materiálů, stavebnic
 - pohádka ,,Tři medvědi“ – práce s textem, srovnávání předmětů podle velikosti, třídění, řazení, počítání
 - modelování zvířátek a ptáků
 - nácvik básní a písní k danému tématu
 - ,,Zatoulaný medvídek“ – cvičení orientace v prostoru i na ploše
 - ,,Co se zdá zimním spáčům?“ – malba
 - ,,Zimní snění“ – relaxace s poslechem skladby A. Vivaldiho (Čtvero ročních období)
 - práce s tematickým blokem ,,Ahoj sýkorko“ – prohlubování vztahu k přírodě, vnímání přírodních cyklů, vytváření nových poznatků o ptácích, skupinová spolupráce, respektování a dodržování pravidel, rozvíjení grafomotorických dovedností
 - rozvíjet pozorovací schopnosti, aktivně se zapojovat do péče o ptactvo a zvěř v zimě
 - emocionální hra ,,Záchranný řetěz“
 - ,,Les v zimě“ – pozorování stop ve sněhu, přiřazování
 
I. třída
,,SPÍCÍ STROM“
- poslech pohádky ,, Stromeček v lese“
 - dramatizace pohádky ,,Stromeček v lese“
 - vytvářet povědomí o významu stromů v přírodě (pozorování stromů, přírody)
 - seznámení se jmény stromů, pozorování tvaru kmenů, koruny stromů, větví (silné, slabé) + hmatové hry
 - určování rozdílů mezi jehličnatým a listnatým stromem, keřem a stromem…
 - ,,Stromy“ – motivované cvičení
 - vytváření skupin šišek, oříšků – počítání, určování, řazení více – méně, stejně…
 - konstruování v prostoru herny s využitím stavebnice Les
 - nácvik básní, písní a říkadel
 - melodizace známého říkadla ,,Sedí liška pod dubem“
 - ,,Řežu, řežu dříví“ – procvičování mluvidel a správné výslovnosti
 - lesní hádanky a doplňovačky
 - ,,Jehličnatý strom“ – grafomotorika
 - ,,Zimní strom“ – malba
 - ,,Čím bych udělal stromu radost a čím bych ho zarmoutil?“(rozhovor v komunitním kruhu s využitím obrázku veselého a smutného stromu)
 - ,,Zvuky lesa“ – relaxační cvičení
 - vycházka do lesa
 
II. třída
,,SPÍCÍ STROM“
- poslech pohádky ,,Stromeček v lese“ + následná dramatizace
 - ,,Stromy a já“- poznat, že i stromy jsou živé, naučit se s nimi hezky zacházet, chránit je…
 - vytvářet povědomí o významu stromů v přírodě
 - ,,Rok je prima“ – hádání hádanek o přírodě
 - rozhovor na téma ,,Strom“ – velikost, koruna, kůra, rozdíl mezi mladým a starým stromem, kořeny, zpracování, využití, ochrana
 - určování rozdílů mezi listnatým a jehličnatým stromem, ukázka větviček, šišek
 - ,,Zásoby veverky Čiperky“ – vytváření skupin kaštanů, žaludů, šišek, oříšků – určování více, méně, stejně, o kolik…
 - ,,Cesta sněhové vločky nad lesem“ – hudebně pohybové činnosti, hry
 - ,,Strom pod peřinou“ – kresba, malba stromu
 - ,,Co potřebuje strom?“ – rozhovor, srovnání s lidskými potřebami
 - ,,Co bych dělal, kdybych byl stromem?“ – určování hlásky na začátku, konci slova, rytmizace slov, sluchová analýza, syntéza
 - ,,Mezi stromy“ – pohybová hra
 - popis obrázku se zimní tématikou
 - ,,Procházka lesem“ – motivované cvičení
 - grafomotorika ,,Kolik mám roků?“ (letokruhy)
 - poslech příběhů ,,Kořínka a větvičky“ + rozhovor
 - vycházka do lesa
 
ÚNOR
Téma: ,,PLANETA ZEMĚ"
Podtémata na jednotlivé týdny:
1. Země je překrásná planeta
2. Z pohádky do pohádky
3. Masopust
4. Hádej, čím jsem?
I. třída
,,ZEMĚ JE PŘEKRÁSNÁ PLANETA“
- ,,Planeta Země“ – rozhovor, rozlišení barev, napodobování pohybu + práce s globusem
 - seznámení s novými pojmy – zemská přitažlivost, vesmír, sluneční soustava (práce s replikou sluneční soustavy)
 - ,,Tvoříme planetu Zemi“ – skupinová práce s využitím látek, krepového papíru, záclon, molitanových kostek…..
 - ,,Kde, kdo žije“ – doplnění naší planety (využití panenek, dřevěných panáčků, zvířátek, plyšáků…)
 - prohlížení encyklopedií, různých knih a atlasů
 - ,,Kudy vede cesta“ – chůze po krách (bílých papírech)
 - pantomimické vyjádření pohybu lachtanů, tučňáků, ledních medvědů, mrožů….
 - ,,Eskymácká abeceda“ - seznámení s básní
 - poslech písně ,,Grónská písnička“+ pohybové vyjádření
 - ,,Návštěva u Eskymáka“ – stavba iglú, ochutnávka rybí pomazánky
 - stavění iglú z kostek cukru
 - ,,Chumelenice“ – grafomotorická cvičení
 - ,,Nastydlý rampouch“ – správná výslovnost, rytmizace
 - ,,Lov“ – chytání magnetických a dřevěných rybiček na udici
 - ,,Jak si hrají tučňáci“ – práce s magnetofonovou nahrávkou
 - empatická hra ,,Přes řeku“
 
II. třída
,,ZEMĚ JE PŘEKRÁSNÁ PLANETA“
- ,,Planeta Země“ – rozhovor, využití globusu, mapy, zeměpisného atlasu, různých knih a encyklopedií
 - upevňování nových pojmů – zemská přitažlivost, vesmír, sluneční soustava, pevnina, příliv, odliv…
 - ,,Vločka“ – práce s PL, vymalovávání mandaly
 - tvořivé hry s využitím mozaikové techniky, látek…
 - ,,Iglú“ – stavba z kostkového cukru doplněná vatou a bílými čtvrtkami různých tvarů a velikostí ( upevňování geometrických tvarů)
 - ,,Rybářská výprava“ – dramatická hra s využitím celé skupiny
 - nácvik básní, písní a popěvků k danému tématu
 - ,,Hledáme drahokamy“ – hádání, pod kterým kelímkem se nachází a jaká barva
 - procvičení pojmů více, méně, stejně, o kolik více – využití sněhových koulí, vloček
 - ,,Přechod přes ledové kry“ – empatická hra
 - ,,Hrajeme na rampouchy“ – pohybová hra s využitím plastových lahví naplněných vodou
 - ,,Jak asi mluví Eskymáci“ – jazykolamy
 - ,,Ledový zámek“ – cvičení orientace, sledování cesty z jednoho místa na druhé místo
 - ,,Eskymácký kožich“ – grafomotorická cvičení
 - hádanky a doplňovačky k danému tématu
 - ,,Grónská Země“ – rozhovor o způsobu života za polárním kruhem, poslech písně, práce s mapou, globusem, replikou sluneční soustavy, (porovnávání velikostí, barvy…..)
 - pokusy s magnety
 - ,,Eskymácká cesta“ – překážková dráha
 
I. třída
,,Z POHÁDKY DO POHÁDKY“
- ,,Pohádky“ - vyprávění o známých, oblíbených pohádkách, různých pohádkových bytostech
 - ,,Co ukrývá pohádkový polštářek“ – hmatová hra, pojmenovávání jejich vlastností (měkké, teplé, kulaté, hladké..)
 - ,,Pohádka pro sladké sny“ – čtení, poslech z CD
 - ,,Hvězdy parádnice“ – mimické napodobování pohádkového příběhu
 - ,,Pohádkový polštář“ – procvičení antonyma (měkký – tvrdý, velký – malý, tlustý – tenký…)
 - ,,Můj pohádkový polštářek“ – dekorování polštářku srdíčky, hvězdičkami vyráženými kovovými razidly
 - Improvizované hry s využitím maňásků, plošných loutek
 - ,,Na koho myslím“ – hádanky
 - ,,Kde bydlí“ – určování, přiřazování (jeskyně, zámek, chatrč, sluj, hrad…)
 - promítání diafilmu s pohádkou dle přání dětí
 - skládání obrázků s pohádkovou tématikou
 - ,,Jací jsou?“ – určování charakteristických vlastností pohádkových postav
 - kresba libovolné pohádkové postava
 - dokreslování perníčků v pracovním listu
 - seznámení s říkankou ,,O kůzlatech“ + vykreslování omalovánky
 - prohlížení ilustrací v pohádkových knížkách
 - ,,Za Popelkou“ – překážková dráha
 
II. třída
,,Z POHÁDKY DO POHÁDKY“
- ,,Pohádky“ - vyprávění o známých, oblíbených pohádkách, různých pohádkových bytostech
 - ,,Co ukrývá pohádkový polštářek“ – hmatová hra, pojmenovávání jejich vlastností (měkké, teplé, kulaté, hladké..)
 - ,,Pohádka pro sladké sny“ – čtení, poslech z CD
 - ,,Hvězdy parádnice“ – mimické napodobování pohádkového příběhu
 - ,,Pohádkový polštář“ – procvičení antonyma (měkký – tvrdý, velký – malý, tlustý – tenký…)
 - ,,Můj pohádkový polštářek“ – dekorování polštářku srdíčky, hvězdičkami vyráženými kovovými razidly
 - Improvizované hry s využitím maňásků, plošných loutek
 - ,,Na koho myslím“ – hádanky
 - ,,Kde bydlí“ – určování, přiřazování (jeskyně, zámek, chatrč, sluj, hrad…)
 - promítání diafilmu s pohádkou dle přání dětí
 - skládání obrázků s pohádkovou tématikou
 - ,,Jací jsou?“ – určování charakteristických vlastností pohádkových postav
 - kresba libovolné pohádkové postava
 - dokreslování perníčků v pracovním listu
 - seznámení s říkankou ,,O kůzlatech“ + vykreslování omalovánky
 - prohlížení ilustrací v pohádkových knížkách
 - ,,Za Popelkou“ – překážková dráha
 
I.+II. třída
,,MASOPUST“
- ,,Masopust“ – rozhovor o lidových tradicích a zvycích, četba
 - seznámení s hudebními nástroji, poznávání podle zvuku, obrázku, práce s magnetofonovou nahrávkou
 - ,,Masopustní kapela“ – představování jednotlivých hudebních nástrojů, hra na orffovy nástroje
 - ,,Bude ze mě zvířátko“ – výroba masek, malba temperou, zdobení barevnými třpytkami…
 - výzdoba interiéru třídy, chodby, šatny, příprava na karneval
 - ,,Každá maska má svůj vějíř“ – překládání barevných papírů do harmoniky (II. Třída)
 - ,,Šašek žongluje“ – grafomotorická cvičení
 - nácvik tanečních kroků v rytmu hudby
 - pohybové hry s šaškem Vaškem
 - seznámení s básní k danému tématu
 - ,,Veselý šašek“ – nácvik kotoulu (I. třída), nácvik kotoulu z podřepu a ze stoje (II. třída)
 - příprava pohoštění na karneval
 - ,,Maškarní ples v mateřské školce“ – poslech příběhu před spaním
 - ,,Karneval“ – dopoledne plné her, soutěží, představování masek, tance, ochutnávání dobrot + diskotéka
 
I. třída
,,HÁDEJ, ČÍM JSEM?“
- ,,Povolání“ – umět pojmenovat a charakterizovat některá povolání , rozhovor o tom, kde pracuje maminka, tatínek
 - poslech písniček o povoláních, využití obrázků
 - ,,Kdo uhodne“ – hledání jednoduchých hádanek
 - pantomimické znázornění některých řemesel
 - ,,Řekni, kdo co dělá“ – práce s PL
 - ,,Vyrábíme látku“ – tvořivá hra s tiskátky
 - nácvik básní, písní, říkadel k danému tématu + rytmizace
 - ,,Na kominíka“ – pohybová hra s využitím žebřiny
 - ,,Zedník staví dům“ – hry s molitanovými kostkami, počítání, řazení (před, za, první, poslední…)
 - ,,Kdo, co, čím?“ – práce se souborem obrázků, přiřazování
 - ,,Pečeme dort“ – malování na předkreslený tvar, vystřihování, lepení, zdobení dle vlastní fantazie
 - pracovní činnosti – zatloukání hřebíků, šroubování, smirkování dřeva…
 - námětové hry: Na švadlenu, Na kuchaře, Na kadeřnici, Na automechanika, Na hasiče….
 - cvičení s využitím žebřin, lana, švihadel, kruhů….
 - podle možností zařazení exkurze na různé pracoviště (pošta, obchod, stolařství….)
 
II. třída
,,HÁDEJ, ČÍM JSEM?“
- rozhovor na téma ,,Kde pracují moji rodiče“ – pojmenovávání různých profesí, vyhledávání na obrázcích
 - seznámení s dávno zapomenutými řemesly, s nářadím a nástroji
 - (švec, kovář, tkadlec, ponocný, alchymista, mlynář…)
 - Cvičení souvislého vyjadřování pomocí rozhovoru na téma ,,Čím bych jednou chtěl(a) být?“ + pokus o výtvarné zachycení
 - ,,Na švadlenky“ – porovnávání kratší delší, širší, užší, větší, menší
 - lidové hádanky o pracovních nástrojích
 - hry ,,Kdo co dělá“ – přiřazování sloves
 - pantomimické vyjádření jednotlivých povolání
 - přiřazování pracovního nářadí, nástrojů k jednotlivým profesím
 - třídění do podskupin (př. záchranáři, zdravotníci…)
 - samostatná práce s PL – dle instrukcí
 - grafomotorický záznam – uvolňovací cviky, správné držení tužky
 - pracovní činnost – přišívání knoflíků, demontáž přístroje
 - ,,Na listonoše“ - správně využívat svoji slovní zásobu, komunikovat s vrstevníky
 - umět pojmenovat některé vlastnosti (dobré, špatné)
 - rozvíjet pracovní a manipulační dovednosti
 - nácvik básní, písní a říkadel k danému tématu
 - exkurze: návštěva obchodu, pošty, stolárny…..
 
BŘEZEN
Téma: ,,JAK SE RODÍ JARO"
Podtémata na jednotlivé týdny:
1. Když jaro ťuká
2.Co potřebují rostliny k růstu
3. Kniha je studnice moudrosti
4. Svátky jara
I. třída
„KDYŽ JARO ŤUKÁ“
- rozhovor „Jak přichází jaro“ – rozvoj souvislého vyjadřování, využití obrázků, knih, encyklopedií, určování charakteristických znaků jara
 - „Jarní slunce“ – tvořivá hra s využitím různých materiálů
 - hádanky k danému tématu
 - „Rašení jara“ - rozvoj pohybových schopností s využitím nahrávky
 - „Včelko zabzuč“ – sluchová hra
 - umět vyjádřit říkadlo pohybem, napodobit žábu, čápa, včelku…
 - „Motýlek“ – upevňování barevné představy s počítáním
 - cvičení s názvem „Pozdrav slunci“
 - „Začalo nám pršet“ – grafomotorická cvičení
 - „Příroda se probouzí“ - objevování znaků probouzející se přírody, nový život na větvičkách, v trávě
 - „Barvy v přírodě“- procvičování barev, přiřazování, vyhledávání + míchání barev
 - nácvik básní, písní a říkadel k danému tématu
 - „Přišlo jaro“ – četba z knihy Broučci
 - zpěv písní s doprovodem na triangl a zvonkohru
 - objevování prvních jarních květin, proč je netrháme, jak o ně pečujeme
 - Seznamování s jarními pracemi na poli, zahradě (příprava půdy pro setí, typické nářadí, rozlišování semínek podle vzhledu)
 
II. třída
„KDYŽ JARO ŤUKÁ“
- charakteristika daného ročního období, lidové pranostiky, znaky probouzejícího se jara
 - rozkvetlá větvička, rozkvetlý strom – malba
 - objevování znaků probouzející se přírody, nový život na větvičkách v trávě
 - „Jaro ve městě, na vesnici“ - popis obrázků, srovnávání…
 - objevování prvních jarních květin, proč je netrháme, jak o ně pečujeme, charakteristické znaky, barva, určování názvů
 - „Poslové jara“ – skládání z papíru
 - nácvik básní, písní a říkadel s jarní tématikou
 - „Sněženka“ – obrysy, grafomotorická cvičení
 - vyhledávání zdrobnělin s jarní tématikou
 - vytvářet i nadále povědomí o přírodě, jak o ni pečovat, chránit ji, poznávat
 - „Jaro ve městě, na vesnici“ – popis obrázků, srovnávání, řazení
 - zvládání chůze a běhu s překračováním, se změnami směru
 - „Sněženka“ – protahování jednotlivých svalových oblastí, motivované cvičení
 - „Rytmický řetězec“ - udržování daného rytmu
 - „Barvy v přírodě – procvičování odstínů barev, rozlišení tmavých a světlých odstínů, míchání barev
 - „Jaro“ – kresba, malba s využitím různých technik
 - grafomotorická a logopedická cvičení
 - „Včelička“ – sluchová hra
 - pohybové hry zaměřené na daný signál a dodržování pravidel
 - Pokus: „Proč jsou žížaly užitečné?
 
I. třída
„CO POTŘEBUJÍ ROSTLINY K RŮSTU“
- seznamovat se se světem rostlin a květin pomocí encyklopedií a knih
 - „Sníh a sněženka“ – poslech příběhu
 - „Travička roste“ – výskok a seskok z lavičky, cvičení s kruhy
 - vyjádření hudby pohybem – pohybová improvizace na melodie písniček s jarním motivem
 - „Jarní kytky“ – omalovánka
 - „Zalévám“ – běh se zastavení na signál
 - výzdoba třídy jarními květinami
 - experiment – rychlení, klíčení semínek, pozorování, zalévání
 - návštěva zahradnictví
 - „Smutný kamarád“ – rozhovor o samotě a osamělosti
 - „Kouzelné znamení“ – vyjádření vztahu jeden k druhému
 - „Věneček“ – popěvek zaměřený na procvičení kytek a barev
 - „Kytičko, jakou barvu máš?“ – určování barvy, přiřazování
 - Seznámení s básní, písní o kytkách
 - „Okénko přírody“ – pozorování měnící se přírody, ukázka v encyklopediích
 - „Kytka“ – hry s magnetickou skládankou
 - „Kytka roste“ – motivované cvičení s hudbou + relaxace
 - „Sázíme“ – procvičení číselné řady 1.-5., prostorových vztahů
 - „Na barevné domečky“ – pohybová hra
 - procvičování pojmů malý - velký, tenký- tlustý, dlouhý – krátký
 - výroba kytky s využitím různých technik
 
II. třída
„CO POTŘEBUJÍ ROSTLINY K RŮSTU“
- „Sníh a sněženka“ – poslech příběhu, zapojení dětí do dramatizace příběhu
 - vytvářet představu o společenském chování na divadelním představení
 - „Včelko zabzuč“ – sluchová hra
 - experiment – rychlení, klíčení semínek, pozorování, zalévání
 - „Co se děje v hlíně?“ – pozorování, práce s lupou, vyhledávání v knihách a encyklopediích + rozhovor
 - návštěva zahradnictví
 - „Smutný kamarád“ – rozhovor o samotě a osamělosti, významu kamarádství, pomoci…
 - „Co potřebují rostliny k růstu“ – druhy půdy, hnojení, jak se staráme o půdu, voda, podnebí….
 - nácvik básní, písní k danému tématu
 - „Kytičky“ – kresba, malba s využitím různých technik a materiálů
 - „Jakou barvu máš?“ – procvičení barev, odstínů barev, míchání
 - „Barvy kolem nás“ - pohybové hry s barevnými kruhy
 - vyhledávání rýmů a zdrobnělin od různých slov s jarní tématikou
 - seznámení s prvními jarními květy
 - „Trháme sněženky“ – početní představy, číselná řada, prostorové pojmy
 - „Tráva roste“ – výskok na lavičku, chůze po lavičce, seskok na žíněnku ve družstvech
 - vynášení Morany
 - „Máme se rádi, máme rádi přírodu, kytky“ – rozhovor
 
I. třída
„KNIHA JE STUDNICE MOUDROSTI“
- „Kniha je můj kamarád“ – společné otáčení listu za listem, hledáme, co bude dál…
 - vyhledávání a seznamování se s různými druhy knih (pohádkové knihy, poezie, slovníky, encyklopedie)
 - práce s dětskou encyklopedií, vyhledávání různých zajímavých informací
 - „Význam knihy v životě člověka“ - rozhovor, poslech pohádky na přání
 - výstava knih, prohlížení oblíbených knih dětí
 - výroba leporela překládáním, dokreslováním, dolepováním, výroba záložky do knihy s využitím různých technik
 - návštěva knihovny v Cholině
 - „Hrátky s knihou“ - rozlišování a seznamování s pojmy: silný, slabý, velký, malý, tenký, tlustý, široký, úzký, dlouhý, krátký..
 - hádanky s pohádkou
 - „Víte, co je to knihovna“ – řazení knih podle velikosti, šířky, určování vpravo-vlevo, uprostřed, vedle, u, mezi v PL
 - „Zahrajme si na ilustrátory“ – kresba pohádkové postavy
 - „Kniha“ – rozhovor o knize, jejím významu, jak se ke knize chováme, co vše je možné v ní najít…
 - čtení pohádek k odpolednímu spánku – čtou kamarádi ze ZŠ
 - dramatizace libovolné známé pohádky
 - nácvik básní, písní k danému tématu
 - motivované cvičení s knihou – rovná chůze s knihou na hlavě, chůze po lavičce, relaxační cvičení
 - „Na kouzelníka“ - pohybová hra s procvičením barev
 
II. třída
„KNIHA JE STUDNICE MOUDROSTI“
- vyhledávání a seznamování se s různými druhy knih (pohádkové knihy, poezie, slovníky, encyklopedie)
 - práce s encyklopedií, vyhledávání různých zajímavých informací
 - „Význam knihy v životě člověka“ - rozhovor + poslech pohádky na přání
 - vytvoření výstavky, prohlížení oblíbených knih dětí
 - „Moje oblíbená kniha“ – rozhovor, ukázka vlastní knihy kamarádům
 - návštěva knihovny Cholině
 - „Naše knihovna“ – orientace na ploše (vpravo, vlevo, uprostřed, vedle, u, mezi)
 - rozlišování a seznamování s pojmy: silný, slabý, velký, malý, tenký, tlustý, široký, úzký, dlouhý, krátký…
 - skládání slov z vystřihovánek, seznamování s písmeny
 - „Kniha je můj kamarád“ - rozšiřování slovní zásoby (spisovatel, básník, ilustrátor, knihovna, knihtiskař)
 - dramatizace některé známé pohádky
 - nácvik básní, písní k danému tématu
 - „Co se píše v knihách“ – skládání slov podle předlohy
 - „Zahrajme si na ilustrátory“ – kresba pohádkové postavy
 - čtení pohádek k odpolednímu spánku – čtou kamarádi ze ZŠ
 - výběr oblíbené knížky z MŠ a její zapůjčení domů
 - „Kdo mi doma čte pohádky“ – rozhovor, vyhledávání příkladů kladných literárních hrdinů
 - pantomimické znázornění pohádkových postav
 - grafomotorická cvičení
 - „Hrajeme si na básníky“ – vymýšlení slov, spojování představ s fantazií, rytmizace slov spojená s hrou na tělo
 
I. třída
„SVÁTKY JARA“
- „Velikonoce“ - seznámení se symboly (pomlázka, vajíčka, beránek)
 - rychlení, klíčení semínek řeřichy, obilí, hrachu a fazole
 - všímáme si změn v přírodě, vliv počasí na přírodu, rychlení větviček
 - malování a zdobení vajíček s využitím různých technik
 - „Popletená slepička“ – předmatematické dovednosti, počítání vajíček, hledání hnízd v prostoru
 - „Morana“ – symbolické vynášení smrtky
 - „Chlapec s pomlázkou“ – orientace v labyrintu, práce s PL
 - „Dobroty v kuchyni“ – hmatové hry + ochutnávka
 - „Umíme pomáhat tátovi a mamince?“- rozhovor o velikonočních svátcích, přípravě, pomoci, výzdobě domova…
 - „Jehňátko se ztratilo“ – sluchová hra
 - nácvik říkadel s velikonoční tématikou
 - zapojení dětí do výzdoby třídy
 - „Hrajeme si na cukráře“ – pojmenovávání surovin, vážení, pečení, zdobení + ochutnávka
 - vyrábění jednoduchých velikonočních dekorací, procvičování správného postupu při stříhání, lepení, vykreslování bez přetahování
 - rytmizace říkadel s velikonoční tématikou
 - „Kuřátka zobají“ – grafomotorická cvičení
 - „Velikonoční hostina“ – procvičování počítání (hostů, káv, zákusků, perníčků)
 - „Na obchod“ – námětová hra
 - „Zatoulané house“ – poslech a reprodukce pohádky
 - „Vajíčko“ – motivované cvičení + překážková dráha
 
II. třída
„SVÁTKY JARA“
- seznámení s pohanskými zvyky a křesťanskými tradicemi
 - symboly Velikonoc (kraslice, pomlázka, beránek) + vysvětlení pojmů (Škaredá středa, Zelený čtvrtek, Velký pátek)
 - rychlení, klíčení semínek řeřichy, obilí, hrachu a fazole
 - „Morana“ – symbolické vynášení smrtky
 - „Velikonoční propletenec“ – procvičování obratnosti při podávání náčiní
 - všímáme si změn v přírodě, vliv počasí na přírodu, rychlení větviček
 - malování a zdobení vajíček s využitím různých technik
 - „Jeden jako druhý“ – hledání rozdílů
 - „8 vteřin a dost“ – didaktická hra s obrázky a předměty s velikonoční tématikou
 - „Honíme děvčata“ – procvičení běhu se změnami směru, se stuhou + relaxační cvičení
 - pletení velikonoční pomlázky, velikonočního věnce
 - „Na návštěvě“ – rozhovor, vztah ke známým, kamarádům, příbuzným nejen v době svátků
 - „Velikonoční kraslice“ – grafomotorická cvičení
 - nácvik básní, písní a říkadel s velikonoční tématikou
 - „Na cukráře“ – určování druhů surovin, vážení, pečení, zdobení..
 - „Vajíčka v košíku“ – řazení vedle sebe, pod sebe, nad, pod, mezi
 - „Slepičí máma“ – pohybová hra
 - pomoc při výzdobě třídy, šatny
 - „Jakou barvu máš?“ – procvičování barev, matematických představ
 - „Neseme vajíčka“ – štafetový běh v družstvech
 
DUBEN
Téma: ,,JARO KOLEM NÁS"
Podtémata na jednotlivé týdny:
1. Svátky jara
3. Co se vyklubalo z vajíčka?
4. Jaro na poli a na zahradě
4. Máme rádi zvířata
I. třída
„SVÁTKY JARA“
- „Velikonoce“ - seznámení se symboly (pomlázka, vajíčka, beránek)
 - rychlení, klíčení semínek řeřichy, obilí, hrachu a fazole
 - všímáme si změn v přírodě, vliv počasí na přírodu, rychlení větviček
 - malování a zdobení vajíček s využitím různých technik
 - „Popletená slepička“ – předmatematické dovednosti, počítání vajíček, hledání hnízd v prostoru
 - „Morana“ – symbolické vynášení smrtky
 - „Chlapec s pomlázkou“ – orientace v labyrintu, práce s PL
 - „Dobroty v kuchyni“ – hmatové hry + ochutnávka
 - „Umíme pomáhat tátovi a mamince?“- rozhovor o velikonočních svátcích, přípravě, pomoci, výzdobě domova…
 - „Jehňátko se ztratilo“ – sluchová hra
 - nácvik říkadel s velikonoční tématikou
 - zapojení dětí do výzdoby třídy
 - „Hrajeme si na cukráře“ – pojmenovávání surovin, vážení, pečení, zdobení + ochutnávka
 - vyrábění jednoduchých velikonočních dekorací, procvičování správného postupu při stříhání, lepení, vykreslování bez přetahování
 - rytmizace říkadel s velikonoční tématikou
 - „Kuřátka zobají“ – grafomotorická cvičení
 - „Velikonoční hostina“ – procvičování počítání (hostů, káv, zákusků, perníčků)
 - „Na obchod“ – námětová hra
 - „Zatoulané house“ – poslech a reprodukce pohádky
 - „Vajíčko“ – motivované cvičení + překážková dráha
 
II. třída
„SVÁTKY JARA“
- seznámení s pohanskými zvyky a křesťanskými tradicemi
 - symboly Velikonoc (kraslice, pomlázka, beránek) + vysvětlení pojmů (Škaredá středa, Zelený čtvrtek, Velký pátek)
 - rychlení, klíčení semínek řeřichy, obilí, hrachu a fazole
 - „Morana“ – symbolické vynášení smrtky
 - „Velikonoční propletenec“ – procvičování obratnosti při podávání náčiní
 - všímáme si změn v přírodě, vliv počasí na přírodu, rychlení větviček
 - malování a zdobení vajíček s využitím různých technik
 - „Jeden jako druhý“ – hledání rozdílů
 - „8 vteřin a dost“ – didaktická hra s obrázky a předměty s velikonoční tématikou
 - „Honíme děvčata“ – procvičení běhu se změnami směru, se stuhou + relaxační cvičení
 - pletení velikonoční pomlázky, velikonočního věnce
 - „Na návštěvě“ – rozhovor, vztah ke známým, kamarádům, příbuzným nejen v době svátků
 - „Velikonoční kraslice“ – grafomotorická cvičení
 - nácvik básní, písní a říkadel s velikonoční tématikou
 - „Na cukráře“ – určování druhů surovin, vážení, pečení, zdobení..
 - „Vajíčka v košíku“ – řazení vedle sebe, pod sebe, nad, pod, mezi
 - „Slepičí máma“ – pohybová hra
 - pomoc při výzdobě třídy, šatny
 - „Jakou barvu máš?“ – procvičování barev, matematických představ
 - „Neseme vajíčka“ – štafetový běh v družstvech
 
I. třída
,,CO SE VYKLUBALO Z VAJÍČKA?“
- „Jarní hádanka“ – seznámení s vlaštovkou, špačkem čápem, s jejich způsobem života, hnízdění, způsobem života
 - prohlížení encyklopedií a knížek o ptácích, pozorování líhnoucího se vajíčka
 - „Vajíčko“ – procvičování barev, řazení podle velikostí
 - „Hnízda“ – tvoření skupinek vajíček podle předem daného počtu a barvy
 - „Na vrabce“ – pohybová hra
 - cvičení různých druhů poskoků, kroků, chůze v podřepu
 - „Ošklivé káčátko“ - poslech pohádky, rozbor, upozornění na nevhodné chování
 - „Zatoulané kuřátko“ – sluchová hra
 - hra „Na datla“ - vyťukávání rytmu podle vzoru
 - výroba ptáčka s využitím různých technik
 - „Husička“ – práce s říkankou, vykreslování omalovánky
 - „Kouzelné pírko a lehký vánek“ – dechové cvičení, foukání
 - pozorování ptáků ve volné přírodě, poznávání, poslech zpěvu, umět se ztišit a pozorně naslouchat
 - „Co ptáčci nemají rádi?“ – rozhovor o tom, jak se chováme v přírodě
 - „Zpěv přírody“ – poslech hudby z CD + relaxace na koberci
 - „Hnízdo“ – stavba hnízda z různých materiálů, konstruování ze stavebnic
 - přenášení vajíčka na lžičce, slalom mezi kužely
 - „Vlaštovka“ – spojování bodů
 
II. třída
,,CO SE VYKLUBALO Z VAJÍČKA?“
- „Hnízdění ptáků“ – rozhovor (druhy ptáků, způsob obživy, pozorování rozdílů v rozpětí křídel, tvaru zobáků, velikosti vajíček)
 - práce s encyklopedií a různými knihami – vyhledávání, přiřazování
 - výroba hnízda a ptáčků z různých materiálů
 - „Ptáčku, jak zpíváš“ – sluchová hra
 - „Ošklivé káčátko“ – poslech pohádky (nejsme všichni stejní)
 - cvičení orientace na ploše, početních představ – práce s PL
 - hudební hry – rozvoj rytmického cítění, intonace, hra na Orffovy nástroje
 - „Ptáci v přírodě a ptáci v chovu“ – dravci, vodní ptáci, exotičtí, stěhovaví, domácí
 - „Ticho“ – pochopení hodnoty ticha, cvičení sebeovládání, sebekontroly, sluchového vnímání při sluchové hře
 - „Na vrabce“ – pohybová hra
 - „Čarujeme“ – otisky peří namáčeného v barvě
 - „Jak psali naši předkové“ – psaní husím brkem
 - nácvik básně a písně k danému tématu
 - dechové cvičení s pírkem
 - „Vajíčko“ – porovnávání podle velikosti, barvy, tvoření skupinek podle předem daného počtu, určování více, méně, o kolik
 - určování polohy - před, za, mezi, nad, pod, nahoře, dole
 - motivované cvičení s vajíčkem
 
I. třída
,,JARO NA POLI A NA ZAHRADĚ“
- seznámení s jarními pracemi na poli a na zahradě (příprava půdy, setí, nářadí, rozlišování semínek podle vzhledu)
 - experiment - klíčení semínek hrachu, fazole, papriky, rajčete
 - „Co vše můžeme nasadit“ – rozhovor, druhy zeleniny
 - „Semínko“ – motivované cvičení spojené s prvky jógy
 - „Šel zahradník do zahrady“ – hudebně pohybová hra
 - pozorování jarních barev při pobytu venku
 - „Na zahradnictví“ – tvořivá hra v prostoru
 - poznávání jarních květin, všímání si charakteristických znaků
 - grafomotorická cvičení s jarní tématikou
 - seznámení s básní, písní o jaru + pohybové vyjádření
 - „Příprava záhonků“ – seznamování se s novými pojmy (řádek, sloupec), rozlišovat pravou a levou stranu
 - „Zaséváme“ – procvičování matematických představ (počítání semínek, brambor, fazolí, hrášku)
 - „Jarní barvy v přírodě“ – pozorování při pobytu venku, návštěva zahrádky, vycházka mezi poli
 - pozorování strojů a techniky při práci na poli
 - výroba rozkvetlých jarních stromů
 - nápodoba specifických pracovních činností pohybem
 - „Sluníčko“ – chůze v kruhu motivovaná jarem
 - „Na obchod“ – námětová hra
 - „Jaro na zahradě a na poli“ – grafomotorická cvičení
 - pohybové hry zaměřené na procvičení barev
 - „O vlaštovce“ – čtení pohádky
 
II. třída
,,JARO NA POLI A NA ZAHRADĚ“
- „Jarní zahrada“ – rozhovor, význam vláhy, použití zahradního nářadí, potřebná pomoc člověka, co vše můžeme nasadit…
 - „Proč jsou žížaly užitečné?“ – pokus
 - experiment – klíčení semínek hrachu, fazole, řeřichy…..
 - „Pěstujeme bylinky“ – získávání základních poznatků o bylinkách, rozdíl mezi bylinkami a květinami, využití
 - „Na zahradnictví“ – tvořivá hra v prostoru, procvičování pojmů (pravá, levá, řádek, sloupec, nahoře, dole, uprostřed, mezi, vpředu, vzadu…)
 - nácvik básní, písní s jarní tématikou
 - nápodoba specifických činností pohybem – sázení, setí, hrabání, zalévání, kopání….
 - „Hrátky s jarem“ – jazyková výchova, procvičování antonyma, homonyma, určování hlásky na začátku a na konci slova
 - upevňování sounáležitosti s živou, neživou přírodou - prohlížení knih a encyklopedií, vycházky okolo zahrádek, mezi poli
 - „Včelky“ – jak žijí, čím jsou užitečné na zahradě a na poli
 - „Včelko zabzuč“ – sluchová hra
 - význam pěstování ovoce a zeleniny pro člověka, zvířata
 - „Jaro na poli a na zahradě“ – grafomotorická cvičení v PL
 - pečovat o své okolí, podílet se na vzhledu okolí v MŠ
 - rozlišovat stromy a keře na zahradě, jejich druhy
 - „Jak pomáháme na zahrádce“ – rozhovor
 - práce na školní zahradě, vyhrabávání trávy
 - vlastní improvizace pohybů k písním a říkadlům o jaru
 - „Co vyroste?“ – motivované cvičení spojené s prvky jógy
 - „Na obchod“ – námětová hra
 
I. třída
,,MÁME RÁDI ZVÍŘATA“
- „Zvířátka ze statku“ – práce s magnetickou obrázkovou pomůckou, seznamování s mláďátky, poznávání, přiřazování
 - vytleskávání slabik jednotlivých zvířátek + hra na tělo
 - „O koťátku, co zapomnělo mňoukat“ – poslech pohádky, následná dramatizace
 - nácvik básní, písní a říkadel o zvířátkách
 - „Jak se kdo ozývá“ – sluchová hra spojená s gymnastikou mluvidel
 - „Máme rádi zvířátka“ – rozhovor (péče o zvířata, potrava, charakteristické znaky, barva, čím se liší člověk od zvířete, užitečnost
 - vyhledávání rozdílů, hledání stínů jednotlivých zvířat
 - „Kdo jsem?“ – pantomimické vyjádření
 - „Zvířátko“ – práce s papírem, překládání, modelování
 - zpěv známých písní se zvířátky + doprovod na instrumentální nástroje
 - určování hlásky na začátku slova, vytváření rýmů (kočka-čočka)
 - „Když jsem já sloužil“ – poslech písně doprovázené pohybem
 - „Hrajeme si na zvířátka“ – využití jógových prvků k protažení
 - čtení bajek + následné ponaučení
 - „O kůzlátkách“ – dramatizace pohádky
 - „O pejskovi a kočičce“ – poslech z CD
 - poslech zvuků jednotlivých zvířat
 - „Cesta za zvířátky“ – překážková dráha
 - „Klubíčka pro kočičku“ – grafomotorická cviční
 - prohlížení knih a encyklopedií, vyhledávání
 - „Všechno lítá, co má peří“ – pohybová hra
 
II. třída
,,MÁME RÁDI ZVÍŘATA“
- určování hospodářských a domácích zvířat, procvičování znalostí názvů zvířat
 
- „Představ si jak vypadá“ – učení se slovnímu popisu
 - „Kdo jsi?“ – pantomimické hry
 - „Klec pro králíka“ - graficky zaznamenat vertikální a horizontální linie
 - „Všechno lítá, co má peří“ – pohybová hra
 - nácvik básní, písní k danému tématu
 - „Co slyšíš?“ – vytleskávání názvů zvířat, určování počtu slabik, hlásky na začátku a na konci slova, určování krátkých a dlouhých slov
 - procvičení prostorových vtahů – doprava, doleva, nahoru, dolů...
 - „Kdo skáče, běhá a létá“ – individuální práce s PL
 - „Zvířátko, které mám nejraději“ – kresba, práce s modelínou
 - nápodoba hlasů zvířat s využitím magnetofonové nahrávky
 - poslech příběhu+ rozhovor z knihy „Mach a Šebestová“
 - vyhledávání v knihách a encyklopediích
 - chůze a běh s překračováním a přeskokem
 - „Koťátko mňouká“ – sluchová hra
 - „Vzájemně se potřebujeme“ – rozhovor o pomoci člověka, krmení, čištění klecí, hřebelcování, veterinární služba, užitek zvířat, zpracování, výroba
 - čtení bajek + následné ponaučení
 - stavba farmy s využitím různých stavebnic
 - „Ovečka s černou skvrnou“ – práce s tematickým blokem
 - rozhovor „Co zvířátka neumí a čím se liší člověk od zvířat?“
 - cvičení jógy + zdravotní cvičení